Dag 14: Kalligrafie! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Plienopreis - WaarBenJij.nu Dag 14: Kalligrafie! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Plienopreis - WaarBenJij.nu

Dag 14: Kalligrafie!

Blijf op de hoogte en volg

01 September 2015 | China, Hangzhou

Dinsdag hadden we weer twee lessen: Slim with Needles en Calligrafie. Ik voelde me nog behoorlijk beroerd van het weekend en sloeg het ontbijt over, maar Joyce kon me toch overtuigen om naar de lessen te gaan. De eerste les ging dus over acupunctuur en de toepassingen ervan op obesitas. We kregen eerst een half uur les over obesitas en de gevolgen (gaap, dat kennen we echt allang hoor!) en daarna over de mogelijkheden van acupunctuur daarvan. Vervolgens werden mensen behandeld met de naalden, ik dacht erover om me ook aan te melden maar er werd ook stroom bij gebruikt en dat vond ik toch een beetje te ver gaan. Ik hoop dat ik nog een andere mogelijkheid krijg om het te proberen in elk geval. Eline, Zoë, Daphne en Anouk kregen ook acupunctuur en bij Anouk hebben zelfs sommige mensen uit onze groep naalden in mogen zetten. Doodeng! Zoë kreeg vrijwel gelijk na de behandeling een enorme blauwe plek op haar buik, zo veilig is het dus allemaal niet, al zeggen ze dat wel telkens bij de colleges.
Na het college was het tijd voor lunch op de campus, inmiddels voelde ik me een stuk beter, ik probeerde te lunchen met cup-a-soup en het smerige zoute-popcorn-brood, maar dat was niet genoeg. Ik besloot om naar de kantine te gaan waar Boukje, Daphne en Renee ook al zaten. Ditmaal hadden ze een soort nasi, dus rijst met groenten en stukjes ei: geweldig!
Daarna gingen we naar de calligrafieles. Dit was in een ander lokaal, 103, maar dit bleek naast 102 te zitten dus konden we het makkelijk vinden. In het lokaal stonden tafeltjes met daarop inkt, calligrafiepennen en doeken met daarop rode vierkanten met lijnen erin. We kregen papiertjes met dezelfde rode vierkanten en leerden de getallen 1 t/m 10 schrijven, de vierkanten deden dienst als afgrenzing van de getallen:
1 (Ie in het Chinees) – Een horizontale streep in het midden
2 (Àr in het Chinees) – Een kleine horizontale streep boven het midden en een langere horizontale streep onder het midden
3 (Sen in het Chinees) – Een kleine horizontale streep boven het midden, een langere horizontale streep in het midden en een nog langere horizontale streep onder het midden (Ie en Ar gecombineerd dus)
4 (Tss in het Chinees) – Een vertikale streep, daarna een horizontale streep met een vertikale streep aan het rechteruiteinde, twee boogjes onder de horizontale streep en dan een horizontale streep onder het midden die aansluit op de vertikale streep
5 (Woeoe in het Chinees) – Een kleine horizontale streep boven het midden, een schuine vertikale streep (naar links) vanuit het midden van de eerste streep, een horizontale streep in het midden van de schuine streep met een schuine vertikale streep naar links aan het uiteinde en als laatste een horizontale streep door de uiteinden van de twee vertikale strepen.
6 (Lioe in het Chinees) – een boogje boven het midden, een kleine horizontale streep op het midden en twee boogjes onder de streep.
7 (Thie in het Chinees) – Een schuine vertikale streep vanuit boven het midden links naar het binnen, een vertikale streep vanaf boven het linker uiteinde van de schuine streep naar beneden die met een boog horizontaal wordt. Het is dus een soort T.
8 (Pie in het Chinees) – Een boogje naar links en een boogje naar rechts.
9 (Chiao in het Chinees) – Een vertikale streep links van het midden, een horizontale streep beginnend bovenaan de vertikale streep, die een hoek maakt en vertikaal wordt, die op dezelfde hoogte als de eerste streep een boogje krijgt. Het is dus een soort π.
10 (Tsj in het Chinees) – Een horizontale streep in het middel met een vertikale streep door het midden. Het is dus een soort plus.

Ik bleek vrij goed te zijn in calligrafie en kreeg zelfs een applaus voor mijn vijven! Ik helemaal trots! Na de getallen leerden we nog de symbolen voor groter en kleiner (ben ik helaas de woorden van vergeten) en een aantal standaard zinnetjes in het Chinees zoals ‘ik vind jou leuk’, maar helaas kregen we ze alleen mondeling te horen en niet op papier, waardoor ik ze niet heb kunnen onthouden. Ik weet alleen nog dat ‘Wu’ ik is en ‘Ni’ jij (vooral met dat laatste ben ik erg blij, dan hebben de ‘knights who say ni’ toch nog een betekenis in het Chinees!). We kregen ook een blaadje om alvast te oefenen voor de taalles van aankomende maandag.
Na de calligrafieles was het tijd om ons even op te frissen voordat we uit eten zouden gaan. We namen Ted (of Tower, Tan of Roger, het is een man met vele namen en we weten nog steeds niet wat de echte is) mee uit eten, hij is een Chinees die voor ons de trip naar de Gele Bergen van dit weekend heeft geregeld. Ook betaalden we hem de 700 yen die de trip van dit weekend gaat kosten (jup, omgerekend 100 euro voor een bus, toegang tot het park en een nachtje in een stapelbed, maar het schijnt het meer dan waard te zijn). We aten weer in het lekkere restaurantje met de zoete aardappels en banaan, waar de rest van de groep ook gelijk dol op was. Onderweg zagen we nog een groepje mensen Tai Chi beoefenen, waar een aantal mensen van onze groep aan mee gingen doen. Ik was daar te moe voor en ging lekker mijn warme bedje in met ‘The Foundation’, een boek dat ik van mijn vader heb geleend om te lezen nu ik ‘Allegiant’ eindelijk uit heb.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 6775

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 18 September 2015

China en Hong Kong 2015

Landen bezocht: