Dag 20: Dumplings! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Plienopreis - WaarBenJij.nu Dag 20: Dumplings! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Plienopreis - WaarBenJij.nu

Dag 20: Dumplings!

Blijf op de hoogte en volg

07 September 2015 | China, Hangzhou

Na een goede nacht slaap was het weer tijd voor een dagje colleges. Om 08:00 stond ik beneden om een warm broodje met groenten te halen (mijn favoriete ontbijt), wat ik met Boukje, Renee en Daphne op het bankje buiten heb opgegeten. Daarna haalde ik mijn spullen en laptop en ging ik met Joyce naar lokaal 103, waar we onze Chineze taalles hadden!
De taalles begon met de woorden die we al kennen, maar werd aangevuld met wat nuttige zinnen die we in situaties kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld gesprekken in een winkel, restaurant of taxi. Handige zinnen waren bijvoorbeeld ‘Wo kankan’ (ik ben aan het rondkijken) en ‘I ping cola’ (1 flesje cola). We kregen een stencil met de zinnen, dus die heb ik niet opgeschreven, maar een paar woorden die we ernaast leerden wel:

Lau she hao – Hallo leraar
Moeder – mama
Vader – baba
Heb je al gegeten? (Chifan le ma?) - Ja (Chi Le) of Nee (Méi Chi)
Nederlands - Ghélányén
Langzamer – Man man
Taxi – Dadi (Tati). Taxi aanroepen -> Dishi dishi! (taxi)chauffeur – Shi Fu (Shr foe)
Zie je morgen – míng tián jián
West Lake – Xihú (Sjie oe)
Menu - Cai danIk vind leuk/lekker - Wo xihuan
Ik hou van – Wo ai
Ook – ye
Rang yi rang – ik wil erlangs, sorry.

Ober – Fu Wu Yaun
Geef mij – Gei Wo (Gay war)
Banaanijs - Xiang jiao bing qi lin
Mango ijs – Máng guo bing qi lin
Sinaasappelsap - Cheng Zhi
Watermeloensap - Xi Qua Zhi
Kokosnoot sap - Ye Zi zhi
Mango sap - Máng guo zhi
Groene thee – Lu Chá

Na de les gingen we in de kantine eten (ik had rijst met een soort zachte groene groente, was erg lekker!). Daarna even uitrusten en internetten voor de volgende les: Dumplings maken! We leerden eerst hoe je het omhulsel moet vouwen, daarna gingen we zelf omhulsels maken van speciaal bloem, ei en water en vervolgens gingen we ze vullen met een vooraf klaargemaakte vulling. Het was heel erg leuk om te doen! Daarna werden ze voor ons gekookt terwijl wij meer dumplings klaarmaakten en aten we ze met sojasaus en knoflook. Ik heb er minstens tien op!
Na de dumplings haalde ik mijn ijs uit de koelkast, wat ik met Joyce, Boukje en Denise opat. Daarna haalde Denise haar laptop en zette Skyradio aan, waarna we een relaxuurtje hadden, ik was helemaal gelukkig met mijn 3ds en animal crossing. Daarna kwam Bas ons halen en gingen we naar het wokrestaurant voor een gezonde maaltijd vol groenten, die ik met Denise en Joyce opat. Toen gingen we boodschappen doen en snel terug naar de campus om de film ‘Silverlinings Playbook’ te kijken met Eva, Boukje, Denise, Renee, Daphne en Joyce. Rond 11 uur was de film afgelopen en daarna gingen we heerlijk slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 6774

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 18 September 2015

China en Hong Kong 2015

Landen bezocht: