Dag 22: Twee Musea - Reisverslag uit Hangzhou, China van Plienopreis - WaarBenJij.nu Dag 22: Twee Musea - Reisverslag uit Hangzhou, China van Plienopreis - WaarBenJij.nu

Dag 22: Twee Musea

Blijf op de hoogte en volg

09 September 2015 | China, Hangzhou

Vandaag bezochten we twee musea. De bus naar het eerste museum vertrok om 09:00, dus onze wekker ging om 08:15 en om 08:30 zat ik weer met mijn vertrouwde broodje met warme groente op het bankje met Renee en Daphne. Daarna stapten we de bus in (ik voorin, echt ideaal voor mijn ogen) en reden we ongeveer een half uurtje naar het museum. Omdat het museum pas om 10:00 openging hadden we eerst een half uurtje tijd om rond te lopen. In de buurt was een parkje, dus daar gingen we met de hele groep heen. Het parkje bestond uit veel planten, bomen en bloemen met allemaal uitlegbordjes en een houten looproute die boven de grond was gemaakt, zodat je ook onder je gras had. Na een wandeling konden we het eerste museum binnen.
Het eerste museum was het ‘local dishes museum’ en bestond voornamelijk uit geplastificeerd eten (of het echt eten was met een plastic spray eroverheen of gewoon plastic eten weten we niet, maar het was in elk geval erg mooi!). Tussendoor waren er feitjes te lezen over de eetgewoonten in China, maar omdat het meeste alleen in het Chinees was was het erg moeilijk te begrijpen. Wel lazen we over een groot feestmaal dat de landheer van Hangzhou had gegeven toen een grote groep mensen het West Lake had schoongemaakt na een tijd van armoede. Hangzhou is trouwens een tijdlang de hoofdstad van China geweest, toen het noorden van China was ingenomen.
Na het museum gingen we lunchen in het Hangzhou restaurant. We zaten in groepen van 10 aan een tafel (wij 15’en en 5 begeleiders maakte 20 mensen) en kregen enorm veel eten. Nee maar echt enorm veel, ik denk dat we minstens 15 schalen hadden, waaronder de beroemde vis in azijn (de vis wordt in het West Lake gevangen) en Beggers chicken, een ander beroemd gerecht hier. Het verhaal is dat er ooit een bedelaar was die een kip had gestolen maar geen manier had om deze te bereiden, dus hem inwikkelde in lotusbladeren en vervolgens boven een vuur hield. De kip werd hierdoor zo lekker dat hij hem kon verkopen. Beggers chicken is inderdaad ontzettend lekker, het heeft ook het vreemde ritueel dat de kip voor het eten wordt gezegend door er met een hamer op te slaan, wat Reinier bij ons heeft gedaan.
Na de lunch werden we bij de waterbus gebracht. Dit is letterlijk een bus op het water met verschillende haltes langs het Grand Canal. Tijdens het wachten kochten we Fanta, onder andere Fanta appel die echt heel smerig is. De waterbus zelf stelde niet veel voor, behalve dat er geen airco was en ze ons voor veel te veel geld waaiers wilden verkopen. Na de tocht voelde ik me echt totaal niet lekker, dus terwijl een grote groep ging winkelen en verschillende kleine musea ging bezoeken (waaiermuseum, paraplumuseum en wapenmuseum) ging ik met Bahar, Valerie, Zoe en Bas een milkshake drinken in het zonnetje: heerlijk.
Daarna was het tijd voor het tweede museum: het Grand Canal museum. Ik voelde me nog steeds niet lekker en ben het museum doorgeloodsd door Daphne en Renee, die mij vertelden wanneer ik moest kijken en wat er te zien was. Het was erg bijzonder om op deze manier het museum te verkennen, maar als ik de rest mag geloven was het museum zo suf dat ik eigenlijk niets gemist heb. Toen we thuiskwamen ben ik gelijk gaan slapen, Joyce was zo lief om voor mij een wekkertje om 18:00 te zetten.
De rest had het plan om te gaan zwemmen, maar ik voelde nog niet goed genoeg en ging met Joyce, Renee, Denise en Eva eten. We aten weer in ons standaard wok-restaurant, waar we een schaal vol met groenten hadden. Omdat we met z’n vijven waren konden we heel veel groenten nemen en uitproberen, vooral lotus blijft een favoriet maar ook grote groene plakken die bij het wokken heel lekker zacht worden gaan er goed in. O na 'goed in' moet nog: als toetje namen we Bubble Tea bij de Coco.
Na het eten gingen Joyce en ik even chillen op de kamer en daarna maakten we een avondwandeling. We kwamen langs het openlucht fitnessparkje van de campus en hebben daar een halfuurtje gesport. De apparaten zijn welliswaar een stuk minder soepel of high-tech (het lijkt meer een kinderspeeltuin dan een fitnesspark) maar het was heerlijk om weer eens te sporten. Daarna gingen we terug naar onze kamer en lekker slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 6786

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2015 - 18 September 2015

China en Hong Kong 2015

Landen bezocht: